Midi

Cieszące się dużym zainteresowaniem produkty naszej firmy działają w technologii midi, a praca instrumentu w systemie midi to gwarancja:  stałego sygnału midi, pracy bez zakłóceń midi, bezkolizyjnej komunikacji kanałów midi, szybkiego interfejsu midi oraz małego poboru prądu.

 

Symulator piszczałkowych organów kościelnych

Oprócz standardowych instrumentów elektronicznych analogowych i cyfrowych dużym zainteresowaniem cieszą się organy wirtualne obsługiwane za pomocą komputera, który poprzez program „MyOrgan”, „Hauptwerk” lub „GrandOrgue” staje się symulatorem dostępnych jako nagrane próbki dźwiękowe (sample) europejskich oraz amerykańskich organów piszczałkowych. Taki zestaw można mieć w domu lub w kościele.

Technologia ta pozwala na:

ożywienie niedziałających organów analogowych;
– zwiększenie możliwości posiadanych organów cyfrowych;
– stworzenie instrumentu łącząc niezależne manuały i pedał poprzez komputer w całościowy sterowany komputerem instrument.

Produkcja instrumentów midi odbywa się w oparciu o posiadane kontrolery do manuałów i pedału. Kontrolery do pedału są standardowym wyposażeniem każdego wykonanego przez nas pedału organowego. Natomiast kontroler do manuału będzie współgrał z każdą klawiaturą sterującą, z każdym nowym czy używanym manuałem.

Z dostępnych manuałów polecamy półwyważone i wyważone klawiatury manuałowe np. firmy FATAR, a z używanych manuały z organów JOHANNUS. Zamontowane sterowniki mają możliwość: programowania przez użytkownika kanałów midi (1-16), transpozycji dźwięków, zmiany oktaw, ustawienie prędkości (czułości) midi.

manuałyZdjęcie obok prezentuje manuały obudowane w drewno z kontrolerami do 4 manuałów firmy Fatar z zastosowaniem mixera-midi 5 kanałowego podłączonego bezpośrednio do sterowników tych manuałów i klawiatury nożnej. Całość podłącza się na jednym kablu midi-usb bezpośrednio do komputera lub karty muzycznej. Bardzo ważne dla ergonomii i komfortu gry przy zestawie 3, 4 lub 5 manuałowym jest odpowiedni kont nachylenia manuałów w względem siebie czego fotografia na pierwszy rzut oka nie oddaje.

 

Zestaw organowy midi

Standardowo do gry muzyki sakralnej i literatury organowej każdy muzyk potrzebuje: dwa manuały (4,5 lub 5 oktaw) bezpośrednio nad sobą oraz pedał organowy 27, 30 lub 32 klawisze. Zestaw zasilany jest poprzez zasilacze stabilizowane 9V. Budując takie wirtualne organy do ćwiczenia posiadanie komputera jest koniecznością. Bo on jest symulatorem i on generuje dźwięki organowe. Komputer stacjonarny i laptop z pamięcią 100GB i min.1,5GB RAM udźwigną standardowy zestaw sampli. Konieczne są też dodatkowe zewnętrzne głośniki z basem, chyba że planujemy grać tylko i wyłącznie na słuchawkach.
Przy bardziej rozbudowanych organach potrzebny jest komputer z odpowiednio dużym najlepiej dotykowym monitorem, wzbogacony o kartę muzyczną, bardzo szybki procesor odpowiednią pamięć dysku twardego i RAM.
Manuały obudowane w drewno można ustawić na stole gry lub obudować w drewniany kontuar. Do tego dochodzi ławka odpowiednia do klawiatury. Oczywiście na manuałach powinien być pulpit na nuty, dodatkowo oświetlenie i jeśli budujemy zestaw kościelny nagłośnienie wokalu.

 

manZdjęcie obok prezentuje używane manuały obudowane w drewno z kontrolerami do dwóch manuałów i mixerem-midi 3-kanałowym podłączonym bezpośrednio do tych manuałów i klawiatury nożnej.
Całość podłącza się na jednym kablu midi-usb do komputera lub bezpośrednio do karty muzycznej midi.
Typowy zestaw do ćwiczenia można również zbudować używając dwóch keyboardów z interfejsem midi, podpiętych na tej samej zasadzie co dwa manuały do mixera midi 3-kanałowego i ustawionych bezpośrednio nad sobą. Całość podłącza się na jednym kablu midi-usb do komputera lub bezpośrednio do karty muzycznej midi.

 

Kopia-Mixer-midi-11Rysunek – zestaw Midi-org z mixerem-midi 3 kanałowym

 

Klawiatury nożne midi
Każda produkowana przez nasza firmę klawiatura organowa pracuje w systemie midi i współpracuje z każdym instrumentem wyposażonym w interfejs MIDI po podłączeniu kablem midi (din5) – midi (din5). Instrument ten musi mieć możliwość przypisania dźwięku organów do dowolnego kanału midi aby po podłączeniu pedału nie grało pianino. Klawiatura może pracować na dowolnym kanale od 1 do 16. Umożliwia to sterownik, dzięki któremu można również: transponować dźwięki zmieniać oktawy, czułości klawiatury (służy do tego specjalny przycisk „reset”)

Oferowana klawiatura midi / pedał organowy współpracuje bezpośrednio m.in. z instrumentami:
– Roland C-200, Roland C-180,
– Cantorium II, Cantorium III, Cantorium VI,
– Albhorn H6, Albhorn S2,
– Yamaha Motif XS oraz Motif XF8
– Korg

 

midi-standard-2Rysunek przedstawia podłączenie  klawiatury do keyboarda. W tym zestawieniu dźwięki generuje keyboard i nie jest konieczne używanie komputera. Klawiatura zasilana jest poprzez zasilacz prądu stałego 9V. Standardowo wyposażona jest w przycisk służący do programowania.

Gdy keyboard nie ma możliwości przypisania dźwięków organowych do poszczególnych kanałów po podłączeniu będzie nam w pedale grało pianino. Wtedy konieczne będzie podpięcie zarówno klawiatury nożnej i keyboarda do komputera poprzez kable midi (din5)-usb. I komputer jak w przykładach opisanych powyżej będzie symulatorem dźwięków organowych.

Proponowane kable midi do podłączenia klawiatury i bardzo dobrego przesyłu midi to: Roland UM, E-Mu, M-audio. Nie polecam tanich kabli dostępnych na rynku – zasada jest prosta ile co kosztuje tyle to jest warte.

W przypadku dodatkowych pytań zapraszam do kontaktu.